1511706515510437
academy@getitwrite.co.il | 058.401.0003

לכתוב עבודה סמינריונית ולהישאר בחיים? – המדריך המלא

אז הגעתם כמעט לסוף התואר, נרשמתם לקורסי הסמינריון ואפילו החלטתם באיזה נושא הסמינריון יעסוק. אז מה עכשיו, איך מתחילים את הסמינריון ולאן ממשיכים משם. כדי "לסדר לכם את הראש" אנו נסקור מהם חלקי הסמינריון ואיך בונים כל חלק, במאמר הבא נסקור צעד אחר צעד. מתחילים.

החלקים מהם הסמינריון בדרך כלל בנוי הינם: תקציר, מבוא, סקירת ספרות, שיטה, ממצאים, דיון, סיכום וביבליוגרפיה. להלן פירוט חלקים אלה:

תקציר

התקציר כולל כתיבת הפרטים הבאים לפי הסדר הזה: נושא הסמינריון, שאלת המחקר של הסמינריון, השערות המחקר, באם ישנן, עיקרי השיטה בה נערך הסמינריון, ממצאים עיקריים, מגבלות המחקר והמלצות למחקרי המשך. חלק התקציר של הסמינריון בדרך כלל לא עולה על עמוד.

טיפ: מומלץ לכתוב את התקציר בסוף הסמינריון.

 

מבוא

במבוא צריך להיות פירוט קצר על משתני המחקר העיקריים הנבחנים בסמינריון. החלק בו מפורטים משתני הסמינריון, צריך להיות מבוסס על מקורות אקדמיים ולכן רצוי לכתוב אותו לאחר כתיבת פרק סקירת הספרות. זאת היות ובמהלך כתיבת פרק סקירת הספרות נמצאים המאמרים האקדמיים הרלוונטיים. לאחר מכן כותבים במבוא מהו נושא הסמינריון ומהי שאלת המחקר.

פרק המבוא גם כולל פסקה או שתיים בדבר חשיבות ביצוע הסמינריון הנוכחי. בדרך כלל ישנה חשיבות מחקרית לבחינת נושא הסמינריון, חשיבות שטמונה בהוספה של מידע לתחום הנחקר. לעיתים גם קיימת חשיבות יישומית בסמינריון, בדרך כלל חשיבות זאת טמונה במציאת דרכי פעולה לשיפור תהליכים מסוימים ואופן ההטמעה של דרכי פעולה אלה במערכת. לעיתים החשיבות גם טמונה בהעלאת המודעות לנושא מסוים, לדוגמא העלאת המודעות בדבר קשיי תלמידים הלוקים בהפרעת קשב.

טיפ: מומלץ לכתוב את פרק המבוא לאחר כתיבת סקירת הספרות.

סקירת הספרות

סקירת הספרות צריכה להתחיל מהפרקים המפרטים את הרקע הכללי של התופעה הנחקרת ומשתני המחקר עד לפרקים הבוחנים את שאלת המחקר בשל הסמינריון באופן פרטני. ניתן לראות את השירותים הייחודיים שלנו בתחום איתור מקורות וכתיבת פרק סקירת הספרות וכן את העזרה שאנו מציעים במציאה-הגדרה-כתיבה של הצעת המחקר.

טיפ: מומלץ לכתוב את פרק סקירת הספרות בראשית תהליך כתיבת הסמינריון.

פרק השיטה

פרק השיטה מפרט כיצד התבצע הסמינריון. אופי פרק השיטה מושפע מסוג הסמינריון. קיימים כמה סוגי סמינריון ועיקריים שבהם הינם: סמינריון כמותי, סמינריון איכותני, סמינריון עיוני וסמינריון ניסויי.

פרק השיטה בנוי משלושה חלקים עיקריים, אם כי ייתכנו חלקים נוספים, שהינם: אוכלוסיית המחקר, הליך וכלים. להלן פירוט תתי פרקים אלה:

אוכלוסיית המחקר: תת הפרק "אוכלוסיית המחקר" מפרט את כמות משתתפי המחקר ואת מאפייניהם השונים. לעיתים מוסיפים לפרק זה נתונים לאחר ביצוע הניתוח הסטטיסטי היות ורק אז ישנם נתונים סטטיסטים מסומים כגון כמות נשים והגברים במחקר.

הליך: תת הפרק "הליך" מפרט את אופן ביצוע הסמינריון. בפירוט, האופן בו הועברו השאלונים –  באופן ידני או אינטרנטי, עמידת המחקר בכל כללי האתיקה כך שהנבדקים מילאו את השאלונים על בסיס התנדבותי ונשמרה האנונימיות שלהם או כיצד נותחו הנתונים.

כלי המחקר: תת הפרק "כלי המחקר" מפרט את הכלי המחקרי בו השתמש עורך הסמינריון. בסמינריון איכותני כלי זה יהיה ראיונות או תצפיות על ידי חלוקה שלאחר מכן יסווגו לתמות ולקטגוריות. לעומת זאת, בסמינריון כמותי כלי המחקר יהיה שאלונים הבוחנים את משתני הסמינריון ואת ממדי המשתנים. בתת הפרק "כלי המחקר" יפורט איזה חוקר בנה את השאלונים ומה רמת המהימנות הפנימית שלהם.

טיפ: מומלץ לכתוב את פרק השיטה לאחר כתיבת פרק סקירת הספרות.

פרק הממצאים

פרק הממצאים מפרט את ממצאי הסמינריון. בסמינריון הכמותי פרק זה יכלול ניתוחים סטטיסטיים שנערכו על ידי תוכנת spss. לעומת זאת, בסמינריון האיכותני פרק זה יכלול את סיכום התמות השונות שעלו מהראיונות או התצפיות ונתינת דוגמאות מהראיונות לתמות המוצעות.

טיפ: סטודנטים רבים שמתקשים עם ניתוחים סטטיטיים פונים לשירות מקצועי לעזרה בחלק זה. ראו עוד כאן.

פרק הדיון והסיכום

בפרק הדיון והסיכום כותבים את סיכום ממצאי הסמינריון הנוכחי ובוחנים האם השערות המחקר אוששו או לא. לאחר מכן, פרק הדיון והסיכום משלב את ממצאי הסמינריון הנוכחי עם ממצאי מחקרים קודמים על ידי הבחינה האם הממצאים מהסמינריון הנוכחי הולמים לממצאי המחקרים הקודמים. באם הממצאים של הסמינריון הנוכחי לא הולמים לממצאי מחקרים קודמים יש לתת הסברים לכך.

בנוסף, בפרק הדיון כותבים את מגבלות המחקר. מגבלות אלו עשיות להיות חוסר הייצוג של משתתפי המחקר את אוכלוסיית המחקר שהם באו לייצג, האפשרות כי הנבדקים לא השקיעו את מירב תשומת ליבם בפרטי השאלונים, דבר שיכול יצור הטיה תוצאות המחקר ועוד. לאחר מכן כותבים המלצות למחקרי המשך, המלצות המתבססות על מגבלות המחקר. זאת במטרה להביא למחקרי המשך שיתמודדו עם מגבלות המחקר וירחיבו את שדה המחקר בנושא הסמינריון המדובר.

טיפ: את פרק הדיון והסיכום מומלץ לכתוב לאחר פרק הממצאים.

ביבליוגרפיה

בכתיבת הביבליוגרפיה יש לעקוב את כללי ה-APA. הקפדה על כללים אלו נותנת תחושה של עבודה מושקעת, יפה ובעלת עיצוב קוהרנטי ומסודר. טיפ שיעזור לכם בנושא הוא כלי של גוגל סקולר בשם "Cite". הוא נמצא מתחת לכל מאמר בגוגל סקולר ומראה בדיוק כיצד לאזכר את המאמר בביבליוגרפיה לפי כללי APA למדעי החברה וכללי MLA למדעי הרוח. ככה:

זהו, סיימתם את הסמינריון. 

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.

UA-111966744-1 G-C419V56N1Z